مقاله پژوهشی
سازه/مکانیک جامدات/دینامیک جامدات/ارتعاشات/ایروالاستیسیته/...
علی اصغر نادری؛ هادی تیموری؛ مهدی پورسیفی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1404
چکیده
امنیت و بقاپذیری سازههای دفاعی در برابر بارهای دینامیکی شدید مانند موج انفجار و ضربه، یک اولویت اساسی در طراحیهای نوین است. پانلهای ساندویچی به دلیل نسبت استثنایی استحکام به وزن و ظرفیت بالای جذب انرژی، به عنوان یکی از گزینههای اصلی در این حوزه مطرح هستند. این پژوهش به بررسی و مقایسه تأثیر دو نوع هسته پرکاربرد، یعنی هسته متخلخل ...
بیشتر
امنیت و بقاپذیری سازههای دفاعی در برابر بارهای دینامیکی شدید مانند موج انفجار و ضربه، یک اولویت اساسی در طراحیهای نوین است. پانلهای ساندویچی به دلیل نسبت استثنایی استحکام به وزن و ظرفیت بالای جذب انرژی، به عنوان یکی از گزینههای اصلی در این حوزه مطرح هستند. این پژوهش به بررسی و مقایسه تأثیر دو نوع هسته پرکاربرد، یعنی هسته متخلخل و هسته ویسکوالاستیک بر فرکانسهای طبیعی سازه (تیر) ساندویچی میپردازد. هدف اصلی این مطالعه، ارزیابی پتانسیل این هستهها در افزایش استحکام و ایمنی سازههای دفاعی از طریق تحلیل رفتار ارتعاشی آنها است. پژوهش حاضر از مدلسازی تحلیلی برای انجام تحلیل و بررسی فرکانسهای طبیعی استفاده میکند، بطوریکه با استفاده از تئوری سه لایه تیر ساندویچی و به کمک اصل همیلتون معادلات حاکم بر سیستم بدست میآیند. معادلات بهدست آمده به صورت معادلات دیفرانسیل پیچیده با مشتقات جزئی میباشند که برای حل این معادلات تعادل، از روش نیمهتحلیلی ناویر در حوزهی مکان استفاده شده است. به ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﻲ ﺻﺤﺖ و دﻗﺖ ﻧﺘﺎﻳﺞ بهدست آمده، ﻣﻘﺎﻳﺴﻪای ﺑﺎ ﺟﻮابهای ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺮای ﺣﺎﻻت ﺧﺎص ارائه گردیده است. در انتها تاثیر پارامترهای مختلف همچون درصد حجمی نانو لوله کربنی، ضریب تخلخل، الگوی توزیع تخلخل، نسبت پارامترهای هندسی و ابعادی بر روی فرکانسهای طبیعی سازه ساندویچی با هسته متخلخل و ویسکوالاستیک و رویههای نانوکامپوزیتی بررسی شده است. از جمله نتایج مهم حاصل از این تحقیق این است که در بیشتر مواقع، هسته ویسکوالاستیک دارای فرکانس طبیعی و استحکام بیشتری نسبت به هسته متخلخل میباشد.
مقاله پژوهشی
سید علی سالاری؛ فتح اله امّی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1404
چکیده
عملکرد موتورهای هواپیمای تنفس طبیعی با افزایش ارتفاع به دلیل کاهش فشار و چگالی هوا به طور قابل توجهی افت میکند که بر توان، گشتاور، فشار درون سیلندر و دمای احتراق تأثیر میگذارد. این مطالعه یک تحلیل تطبیقی از نسخههای کاربراتوری (Rotax 912 ULS) و انژکتور سوخت (Rotax 912iS) موتور روتکس ۹۱۲ را با استفاده از شبیهسازیهای GT-SUITE در ارتفاعات تا ۹,۱۵۰ ...
بیشتر
عملکرد موتورهای هواپیمای تنفس طبیعی با افزایش ارتفاع به دلیل کاهش فشار و چگالی هوا به طور قابل توجهی افت میکند که بر توان، گشتاور، فشار درون سیلندر و دمای احتراق تأثیر میگذارد. این مطالعه یک تحلیل تطبیقی از نسخههای کاربراتوری (Rotax 912 ULS) و انژکتور سوخت (Rotax 912iS) موتور روتکس ۹۱۲ را با استفاده از شبیهسازیهای GT-SUITE در ارتفاعات تا ۹,۱۵۰ متر ارائه میدهد. نتایج نشان میدهد که موتور کاربراتوری به دلیل ترکیب ثابت سوخت و هوا، در ارتفاعات بالا تا ۸۰٪ کاهش توان را تجربه میکند، در حالی که موتور انژکتور سوخت با تنظیم پویا و لحظهای میزان سوخت، عملکرد پایدارتری را حفظ میکند. همچنین سیستم انژکتور سوخت (EFI) فشار درون سیلندر و پایداری احتراق را در شرایط کمبود اکسیژن بهتر حفظ میکند. اگرچه انژکتور سوخت کاهش عملکرد را مؤثرتر از کاربراتور کاهش میدهد، هر دو پیکربندی در ارتفاعات بالا افت قابل توجهی را نشان میدهند که محدودیتهای ذاتی موتورهای تنفس طبیعی را برجسته میکند. این یافتهها بر اهمیت روشهای پیشرفته جبران ارتفاع - مانند توربوشارژر یا نقشهبرداری بهینه انژکتور سوخت (EFI) - برای افزایش قابلیت اطمینان و کارایی در عملیات پروازی در ارتفاعات بالا تأکید میکند.